כאשר הנהג החדש צריך להחליט איך לנהוג, הוא מושפע יותר מההערכה שיש סיכוי שיתפסו אותו, מאשר מגובה העונש. שירות 353* – “איך הנהיגה שלי?” מסייעת לו לבחור נכון, למרות שאין ענישה על הדיווח…
- מעורבות נהגים חדשים/ צעירים בתאונות דרכים
לפי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ועמותת אור ירוק, נהגים צעירים וחדשים הם אוכלוסיה עם שיעור מעורבות בתאונות דרכים הגבוה במידה משמעותית משיעורם היחסי בקרב ציבור בעלי הרישיון, ובשורה תחתונה: נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים משמעותיות בשיעור של כ-40% יותר מנהגים וותיקים/ מבוגרים יותר. כאשר מבודדים את הנתונים לתאונות קטלניות בלבד – שיעור המעורבות של הנהגים החדשים אף עולה!
כאשר הבן שלך מוציא רישיון נהיגה – לא ניתן להתעלם מזה, וצריך להתמודד עם הנתון הזה על-מנת לעזור לילד שלנו להישאר בצד הנכון של הסטטיסטיקה.
- התנהגות נהג צעיר – מה משפיע עליו, ואיך?
מספר עקרונות נמצאו כמשפיעים על התנהגות הנהג הצעיר, וכאן נתמקד בקבלת-החלטות: אנשים נוטים להחליט אם לבצע התנהגות מסויימת (עבירה) לפי הערכה שלהם את הסיכוי שיתפסו אותם – יותר מאשר לפי חומרת העונש שיקבלו במידה שיתפסו אותם. משמעות ממצא זה בישראל מתחדדת – כאשר קיים פער אפילו במימוש של התקינה של ניידות משטרה בכבישים (תקן שהוא נמוך ממילא – ניתן לעיין בפרסומי משטרת ישראל ועמותת אור ירוק בנושא).
במאמר קצר זה נסביר את הקשר של קבלת החלטות של הנהג הצעיר – ואיך מדבקת 353* – “איך הנהיגה שלי?” מסייעת לנהג הצעיר לבחור להיות נהג זהיר יותר.
- קבלת החלטות – בהקשרי נהיגה
כאשר נהג נוהג ברכב, הוא מקבל החלטות אם לבצע התנהגויות שונות. אנו נוטים לחשוב שהנהג מחליט אם לבצע התנהגות (אסורה) בעיקר לפי חומרת העונש שיקבל במידה וייתפס. מחשבה זו היא נכונה – כאשר העונש הוא קיצוני בחומרתו: “אם יתפסו אותך נוהג שיכור – רכבך יוחרם לשלושים יום” – זו אכן ענישה מרתיעה, אולם זו ענישה קיצונית המופעלת רק ביחס לעבירות חריגות.
במצבים יום-יומיים, כמו: שימוש בטלפון הנייד (ביד) בזמן נהיגה, נהיגה במהירות גבוהה, ‘גניבת’ מסלול וכד’ – מחקרים מראים שהנהג מקבל החלטה אם לנהוג כך בעיקר לפי ההערכה שלו את הסיכוי שייתפס: אם הנהג מעריך שהסיכוי שיתפסו אותו הוא נמוך, הסיכוי שיבחר לנהוג בצורה מסוכנת עולה – והחומרה של העונש כמעט שלא תשפיע על ההחלטה שלו אם לבצע התנהגות זו.
- האפקטיביות של מדבקת “איך הנהיגה שלי?” – 353*
התחברות לשירות “איך הנהיגה שלי?” והדבקה של מדבקת 353* בגב הרכב מסייעת להתמודד בצורה אפקטיבית עם נושא זה: נהג הנוהג ברכב עליו מודבקת מדבקת 353* מעריך שהסיכוי ש-“יתפסו” אותו – כלומר שידווחו עליו, גבוה יותר – וזאת למרות שהענישה היא בכלל לא מרכיב רלבנטי בדיווח (!) – בדיווחים שלנו ההורים הם היחידים המקבלים את הדיווח, ולא רשויות החוק (משטרה, משרד התחבורה, וכד’).
5. מנהג צעיר לנהג זהיר – פיתרון קל, פשוט וזול
הדבקה של מדבקת 353* – “איך הנהיגה שלי?” בגב הרכב של נהג צעיר מספקת לו כלים להתמודדות עם הגורמים המרכזיים שעלולים לגרום לו להשתולל בנהיגה, ובמקרה זה: הערכת הסיכוי ש-“יתפסו” אותו – כנמוך.
מדבקת 353* בגב הרכב מעלה את ההערכה של הנהג שיש סיכוי ש-“יתפסו” אותו – וזאת, כאמור, למרות שלדיווח לא נלווית ענישה כלשהי.
מדבקת 353* מספקת לנהג הצעיר גם כלים להתמודד עם הגורם המרכזי שעלול לגרום לו להשתולל בנהיגה – לחץ חברתי מצד החברים – למאמר לחץ כאן >>